fredag 4 januari 2013

Klickerträna en katt?

Min tid på djurparken och min utbildning i "etoligiskt perspektiv på inlärning hos djur" gav väldigt djupa intryck på mig, speciellt när det gäller klickerträning.

Kan man lära en Björn och visa sina skötare olika kroppsdelar för att underlätta för framtida hälso/veterinär undersökningar, så som gapa, öra-andra örat, öga, tass ect. Så borde man kunna lära sin katt något enkelt? Speciellt en sån social och matglad katt som Tuva, så sagt och gjort, nu är hon inklickad!Tror jag i alla fall, svårt och se på en katt om dom "fattat" ;)

Apropå klickerträning, känner man att man kan det, men vill utvecklas, ska "chickencamp" vara helt fantastiskt! Det är vad det låter som, klickerträning på höns! Höns är tydligen väldigt känsliga för inlärning och lär sig både rätt och fel fort, vilket kräver en hel del av sin tränare!
En dyr utbildning, som vad jag förstått är mest inriktad till "de som redan är duktiga", men hade varit kul och testa!

Länken nedan kan man läsa mer om man vill:
http://www.house-of-learning.se/



Lilla tussiga tuva, dagen då hon äntligen kom hem till oss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar