måndag 21 januari 2013

Aha upplevelse

Idag fick jag mig en riktigt tankeställare.

Lyssnade på radion på väg hem från jobbet, där dom intervjuade en ungkille på 15 år som precis hade fått börja spela fotboll i en liga som ligger i topp, (kan inget om fotboll, så jag vet inte den korrekta faktan, då jag inte förstod innehållet).

Men reporten frågade hur han kände inför dom utmaningar som kommas skall svarade han (ungefär!) men ovanligt klokt "Ja visst är det läskigt, men man måste våga ta nya steg för att kunna utvecklas och bli så bra som möjligt. Så det är bara och satsa allt, jag har ju inget och förlora. Och vill man bli bäst måste man våga. Det är bara mänskligt och känna såhär inför utmaningar man inte mött än, men det kommer nog gå bra".

Och när jag hörde detta fick jag mig en riktigt aha upplevelse. Och en insikt om varför jag har så länge stått still i min utveckling inom hunderiet. Jag vågar inte satsa! Jag vågar inte utmana mig! Jag vågar inte ge mig ut i det okända! Jag är rädd för att misslyckas, och jag är rädd för vad andra ska tro.

Och varför egentligen? Varför skulle inte jag kunna minst lika bra som alla andra? Och framför allt, försöka se misslyckandes som lärdomar istället för skandaler!

2013 kanske ska bli ett år att våga utmanas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar