måndag 30 januari 2012

På god väg att bli "klickerklok"

Mitt under vårt klickerpass så ringde det på dörren, och Mio går lugnt och nyfiket mot dörren, helt knäpptyst. SÅ skönt! är van vid Schäfer som verkligen "talar om" att det kommer någon.

Och Mio var så duktig! han har verkligen börjat förstå klicker, även fast det inte går riktigt som jag vill. Men det är mest okunskap från min sida.
Det jag skulle lära in var: Att Ligga på en filt, och tillslut "stanna kvar" tills annat kommando ges, väldigt praktiskt om man åker hem till folk eller är på utbildning/föreläsning där hunden får vara med, men ska ligga snällt och tyst.

Men det som lärdes in istället var att lägga ner huvudet på golvet :) Nu får man ha i minnet att både jag och Mio är nybörjare på klicker, och vars matte inte gått någon praktiskt klickerkurs ännu, utan mest teoretiskt vetande via böcker, internet och utbildningen som jag går nu. Så jag är bara glad att Mio bjuder på något beteende i överhuvudtaget, annars ligger han ganska passivt och tittar på mig, nu har han faktiskt börjat tänka själv, lite "undrar vad matte vill nu?"

Linas matkasse var det som plingade på dörren :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar