tisdag 11 september 2012

Tankeställare

Daniel uttryckte sitt missnöje med den bristande hundträningen, speciellt på Liam.

Han är besviken på att "grundlydnaden" inte sitter, och att drömmen om en lyhörd hund visade sig bli helt tvärt om.

Först tog jag åt mig och blev lite ledsen, eller snarare, det dåliga samvetet kom fram... (för det är ju sant). Sen tänkte jag om, och insåg att han har ju helt rätt! Och som tur är så är det aldrig försent, så nu ska ta tag i hundträningen och lägga upp en plan för Liam.

MEN, som en liten undanflykt och försvar, så har Liams rädslor och osäkerhet gjort att vi inte kommit någonstans. För en rädd hund, är en okontaktbar hund. (och lägg på uppsägning/nerläggning, flytt på det, så har vi genast några fler undanflykter).

MEN, nu är han 1000gånger bättre och börjar äntligen bli trygg i sig själv, så nu kan vi börja grunden på ett samarbete.




Men det jag har fokuserat med på är att få en LUGN och TRYGG hund, och det måste jag säga att jag lyckats med. För man skulle kunna tro att en Border Collie på 7 månader skulle vara sjövild, men inte lilla Liam, han är så lugn och så snäll så, han lyssnar bara inte ;)

Men det ska det bli ändring på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar