söndag 7 april 2013

Mio- en framtida blodgivare?

Har skickat in en intresse anmälan till blåstjärnan i Göteborg, om att Mio eventuellt kan bli blodgivare.

Så nu väntar jag på svar! Mio vore ju perfekt till uppdraget, och kan man hjälpa till så varför inte? Säger jag, det är ju Mio som ska bli stucken ;) Men, jag har faktiskt gett blod själv, så jag vet vad jag talar om ;)


Uppfyller din hund kraven?


  • Hunden ska vara mellan 1-4 år vid inskrivning. (Åldersgräns för tappning är 8 år)
  • Hunden ska väga minst 27 kg
  • Tik får ej ha varit dräktig eller ha dräktighet planerad
  • Hunden får inte själv ha tagit emot en blodtransfusion
  • Hunden får inte vara importerad eller resa utomlands eller planera utlandsresa
    (undantag kan göras för vissa länder inom EU –fråga oss om det är aktuellt)
  • Hunden ska vara identitetsmärkt (chip eller tatuering i öra)
  • Hunden ska vara lugn och välhanterad och kunna ligga stilla på sidan i ca 5-10 min
  • Hunden ska vara frisk och må bra
Din hund kommer att få ge blod 3-4 ggr per år beroende på efterfrågan och behov.
Eftersom behovet kan variera så kan vissa hundar tappas oftare och andra mer sällan, beroende på hundens blodgrupp.
Som blodgivare får du/din hund:
  • En årlig hälsokontroll
  • Kontroll av blodvärden inför varje tappning
  • Fri årlig vaccination mot parvo, valpsjuka, hepatit och kennelhosta
  • 15 kg foder efter var 4:e tappning (CXD)

Vi hjälper gärna till med råd och tidbokning av veterinär om ditt djur blir sjukt men du betalar ordinarie pris vid behandling av veterinär.

Om din hund någon gång skulle behöva en blodtransfusion, är den givetvis kostnadsfri för våra givare.

För mer info:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar